Το νομοσχέδιο με τίτλο «Εκσυγχρονισμός Περιβαλλοντικής
Νομοθεσίας» που η κυβέρνηση ετοιμάζεται πυρετωδώς να φέρει προς ψήφιση σε
μια πρακτικά κλειστή βουλή λόγω καραντίνας, δεν πρέπει να επιτρέψουμε να
περάσει γιατί:
1.
Καταργεί την ουσία της προστασίας
των περιοχών Natura 2000 και προωθεί ακόμα και μεταλλευτικές δραστηριότητες και
εξορύξεις υδρογονανθράκων σε περιοχές προστασίας της φύσης.
Ορίζει χρήσεις γης που τις καθιστούν επέκταση του αστικού χώρου,
καθορίζοντας 4 κλιμακούμενες ζώνες προστασίας και δίνοντας έτσι τη
δυνατότητα βαρέων επενδυτικών δραστηριοτήτων (πχ εξορύξεις),
τουριστικής/εμπορευματικής «αξιοποίησής» τους και δημιουργίας μη αναγκαίων
υποδομών μέσα σε αυτές (δρόμων, κτιρίων κλπ) .
2.
Στο Αντι-περιβαλλοντικό νομοσχέδιο που
κατατέθηκε έχει προστεθεί και το παρακάτω άρθρο 110 που δεν υπήρχε καν στη
''διαβούλευση''...
Άρθρο
110
Δικαιώματα
Διέλευσης για Έρευνα Υδρογονανθράκων
Για τη διενέργεια των
σεισμικών ή άλλων γεωφυσικών και γεωλογικών ερευνών που προβλέπονται στις
άδειες αναζήτησης που εκδίδονται σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος, καθώς
και στις συμβάσεις έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων που συνάπτει το
Ελληνικό Δημόσιο, ο Ανάδοχος δύναται να χρησιμοποιεί, εντός του πλαισίου του
παρόντος και των αδειών αναζήτησης και συμβάσεων έρευνας και εκμετάλλευσης
υδρογονανθράκων βάσει των οποίων διενεργούνται, εκτάσεις που ανήκουν στο
Δημόσιο, στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης και στα νομικά πρόσωπα αυτών,
για το χρονικό διάστημα διενέργειας των παραπάνω ερευνών.
Για την ανωτέρω προσωρινή
χρήση δεν απαιτείται η λήψη οποιασδήποτε άδειας, έγκρισης ή συναίνεσης από τα
παραπάνω πρόσωπα υπό την ιδιότητά τους ως κυρίων, νομέων ή κατόχων των εκτάσεων
αυτών.
3.
Εκθέτει σε κίνδυνο τις προστατευόμενες
περιοχές, καταργώντας την αυτοτέλεια των Φορέων Διαχείρισης Προστατευόμενων
Περιοχών (ΦΔΠΠ). Υποβαθμίζονται οι ΦΔΠΠ που ήταν
ανεξάρτητοι επιστημονικοί/περιβαλλοντικοί φορείς, επόπτευαν τις προστατευόμενες
περιοχές και γνωμοδοτούσαν για τα σχέδια διαχείρισης των ΠΠ και τυχόν
δραστηριότητες μέσα σε αυτές. Δημιουργεί μία δύσκαμπτη διαχείριση,
συρρικνώνοντας τον αριθμό τους, υποβαθμίζοντάς τους και αυξάνοντας την έκταση
των περιοχών που εποπτεύουν. Οι αρμοδιότητές τους συγκεντρώνονται στο Υπουργείο
Περιβάλλοντος, καταργώντας έτσι την αυτοτέλειά και την αποτελεσματικότητά τους.
4.
Επιτρέπει την καταστροφή του περιβάλλοντος
στο όνομα των κατά βούληση επενδυτικών σχεδίων, εκχωρώντας τον έλεγχο των
μελετών (ΜΠΕ) σε ιδιώτες και επιβάλλοντας ασφυκτικές προθεσμίες για
γνωμοδοτήσεις των υπηρεσιών. Καθιερώνει το θεσμό του «ιδιώτη
αξιολογητή» Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων(ΜΠΕ), μετατρέποντας την
όλη διαδικασία της αδειοδότησης σε αδιαφανή και διάτρητη. Μειώνει ασφυκτικά τις
προθεσμίες των γνωμοδοτήσεων των αρμόδιων υπηρεσιών και, χωρίς να τους δίνει τα
απαραίτητα εργαλεία για να τις καταρτίζουν, καθιστά το ρόλο τους διακοσμητικό.
·
5.
Προωθεί την αλόγιστη επέκταση των
βιομηχανικών ΑΠΕ, κυρίως των αιολικών, που έχουν ήδη προκαλέσει υποβάθμιση του
περιβάλλοντος και οικονομική επιβάρυνση των καταναλωτών για την εξασφάλιση
υπερκερδών των επενδυτών. Η
κατάργηση της άδειας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ και οι υπόλοιπες
“διευκολύνσεις” υπέρ των βιομηχανιών ΑΠΕ, όπως και ο καθορισμός χρήσεων γης
στις περιοχές Natura, δημιουργούν τετελεσμένα πριν από την αναθεώρηση του
Ειδικού Χωροταξικού Πλαισίου για τις ΑΠΕ που έχει ανεπίτρεπτα καθυστερήσει και
προκαταλαμβάνουν τις υπό εκπόνηση Ειδικές Περιβαλλοντικές Μελέτες για τις
προστατευόμενες περιοχές.
6.
Νομιμοποιεί τα αυθαίρετα εντός δασικών
εκτάσεων και κατά περίπτωση εντός υγροτόπων και ρεμάτων. Επαναφέρει τη νομιμοποίηση των
αυθαιρέτων («οικιστικών πυκνώσεων») για 30 χρόνια, που έχει απορριφθεί από την
Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ). Επιπλέον, με την διατήρηση
αυθαίρετων και καταπατήσεων στα ρέματα αυξάνει τον πλημμυρικό κίνδυνο και
καθιστά “απαραίτητα” τα έργα διευθέτησης των υδατορεμάτων.
7.
Απλοποιεί τις διαδικασίες διαχείρισης
στερεών αποβλήτων και δε λαμβάνει μέτρα κατά της υποβάθμισης των ρεμάτων από
την ανεξέλεγκτη διάθεση αστικών και βιομηχανικών λυμάτων μέσα σε αυτά. Δε διασφαλίζει την αποφυγή των
παράνομων εκφορτώσεων αποβλήτων σε ρέματα και άλλους δημόσιους/ιδιωτικούς
χώρους, που τα τελευταία χρόνια έχουν μετατρέψει όλες τις περιαστικές
περιοχές σε απέραντες χωματερές. Καταργεί τη άδεια μεταφοράς αποβλήτων,
αντικαθιστώντας την από μια απλή εγγραφή σε ένα μητρώο. Δεν λαμβάνει μέτρα
ελέγχου/κυρώσεων για παράνομη διάθεση λυμάτων σε ρέματα.
8.
Παραβιάζει Συνταγματικές διατάξεις,
Ευρωπαϊκές οδηγίες και Διεθνείς συμβάσεις. Ενδεικτικά: άρθρο 24 του
Συντάγματος, Ευρωπαϊκές Οδηγίες για την Προστασία Οικοτόπων και Ειδών
92/43/ΕΟΚ, για την προστασία των άγριων Πτηνών 2009/147/ΕΚ, για τα Νερά
2000/60, για την Θαλάσσια Στρατηγική στη Μεσόγειο 2008/59, Διεθνή Σύμβαση
Ραμσάρ για τους Υγροτόπους, Συνθήκη της Βαρκελώνης για την Προστασία της
Μεσογείου.
Η
τρέχουσα οικουμενική κρίση υποδεικνύει την άμεση ανάγκη αλλαγής πλεύσης
στη διαχείριση του περιβάλλοντος: Πρέπει να φροντίσουμε για τη διατήρηση,
την προστασία και την αποκατάσταση του περιβάλλοντος, κι όχι να επιτρέπουμε
στις κυβερνήσεις να θυσιάζουν το περιβάλλον στο βωμό εφήμερων οικονομικών
συμφερόντων. Το πολυνομοσχέδιο «Εκσυγχρονισμός Περιβαλλοντι-κής Νομοθεσίας»
κινείται σαφώς στη δεύτερη κατεύθυνση.
Λαμβάνοντας
υπόψη μάλιστα ότι έρχεται προς ψήφιση εν μέσω μιας πρωτόγνωρης
κατάστασης όπου οι
πολίτες δεν έχουμε δικαίωμα να ασκήσουμε τα στοιχειώδη
συνταγματικά/δημοκρατικά μας δικαιώματα, να καλέσουμε
συσκέψεις/συνελεύσεις, να συνεδριάσουν τα συλλογικά μας όργανα, να καλέσουμε
συγκεντρώσεις κλπ , η όλη διαδικασία ψήφισης ενός σημαντικότατου για όλα τα
περιβαλλοντικά ζητήματα νομοσχεδίου μόνο αντιδημοκρατική μπορεί να
χαρακτηριστεί.
Για
όλους τους παραπάνω λόγους, απαιτούμε την άμεση απόσυρση του νομοσχεδίου με
τίτλο «Εκσυγχρονισμός Περιβαλλοντικής Νομοθεσίας» στο σύνολό του.
Το
Κίνημα Πολιτών Αγρινίου "Δικαίωμα στη Ζωή", μαζί με άλλους 125 (Περιβαλλοντικές
Οργανώσεις – Κινήματα – Φορείς και Συλλογικότητες), απαιτούμε άμεση απόσυρση
του Αντι-περβαλλοντικού Νομοσχεδίου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου